Werkwijze

1.Hoe werkt het?

Wat kost een film? Hoe lang duurt het maken ervan en hoe werkt het allemaal eigenlijk?

Vragen die ik vaak voorgelegd krijg. Wat er komt kijken bij een film hangt sterk af van jouw wensen, je boodschap en je doelgroep. Om je een beeld te geven geef ik hier een korte uitleg van het productieproces.

2. Hoe beginnen we?

Je hebt een idee over je product of dienst en wilt dit graag aan je klantenbestand vertellen. Maar de vraag is: hoe?

We plannen een eerste vrijblijvend overleg verkennen we die vraag goed. Misschien had je je zinnen gezet op een productvideo? We kijken kritisch wat het best past bij jou en je doelgroep. Wellicht komt je verhaal veel beter uit de verf met een moodfilm of... iets anders. Na overleg ontvang je vrijblijvend een passend voorstel en een prijsopgave.

3. En dan?

Na akkoord op de offerte en debriefing ga ik aan de slag met het concept voor de film. Dit een belangrijke fase: Het concept bepaalt het verhaal en de vorm van de film in grote mate. In nauwe samenspraak kijken we naar inhoud, stijl, vormgeving en planning om zo tot een uniek geheel te komen.

4. Filmen?

Als het concept is goedgekeurd wordt gestart met de daadwerkelijke productie. Hierin komen alle elementen uit de conceptfase samen. De opnames worden bepaald door wat in het concept is vastgelegd.

De opnamelocaties worden ingepland en voorbereid. Geïnterviewden, figuranten en eventuele acteurs worden benaderd. De set wordt uitgelicht, geluid wordt voorbereid en getest voor opname.

Het team tijdens de draaidag bestaat meestal uit een regisserende cameraman, geluidsman en eventuele assistentie.

5. Knippen en plakken?

Na de productie (opnames) start de post-productie. In dit proces vinden veel verschillende acties plaats. Montage (‘knippen en plakken’) is daar een onderdeel van, maar er komt wat meer bij kijken.

De eerste montage vormt een voorlopig definitief. Dit bespreken we en we bepalen te maken aanpassingen om tot de definitieve edit te komen. De beelden worden op kleur gecorrigeerd en tot slot worden in een audiostudio een voice-over, geluidseffecten, muziek en audio-nabewerking verzorgd die gemixed wordt voor het eindproduct.

6. Kijken?

Nadat de laatste correcties zijn doorgevoerd en de audio afgemixed is, bekijken en bespreken we het eindproduct. De video of animatie kan gelanceerd worden!

Afhankelijk van de campagne of het platform waarop de video gepresenteerd gaat worden, zorg ik voor juiste aanlevering en formaat. Het afgeronde product wordt minimaal een jaar in archief bewaard voor eventuele latere aanpassingen als dat nodig is.